Çocuk Diş Hekimliği

Bireylerin ağız sağlığının tekrar kazanılmasında, kaliteli ve konforlu bir şekilde devam ettirilebilmesinde diş hekimlerinin sorumlulukları büyüktür. Diş problemi yaşayan yetişkinler tedavilerini ilgili uzman diş hekimi kontrolünde gerçekleştirebilir. Ancak problemlerini yetişkin bireyler gibi dile getiremeyen ve talep edemeyenlerin de uygun teşhise ve tedaviye ihtiyaçları vardır. Yetişkinler dışındaki tüm bireyler ile ilgilenen diş hekimliği uzmanlık alanına Çocuk Diş Hekimliği (Pedodonti) adı verilir. Buna göre çocuk ve kendini çocuk hisseden, özel durumu olan ve bu nedenle de özel ilgiye ihtiyacı olan herkes pedodontinin içerisinde değerlendirilir.

Çürük, ağız içerisinde en yaygın görülen hastalıktır. (Tüketilen gıdalar, fırçalama alışkanlıkları, gıdaların dişler üzerinde kalma süreleri, çürümeye karşı bireysel savunma sistemi gibi bir çok faktör sebebiyle.) Çocuklarda görülen bu hastalık çocuğun konforunu olumsuz yönde etkilediği gibi, aynı şekilde tüm ailenin de yaşam kalitesini etkilemektedir. Diğer tüm hastalıklarda da olduğu gibi çürüğün oluşmadan önlenmesi, yani koruyucu diş hekimliği uygulamaları büyük önem taşımaktadır. Pedodontinin ilgilendiği en önemli alanlardan birisi olan koruyucu diş hekimliğine göre, çocuklarda diş hekimi kontrolünün doğumdan sonraki 6. ayda başlaması gerekmektedir. Bu kontrollerde dişlerin sürme zamanları, fırçalama alışkanlıkları ve teknikleri, alınan gıdaların dişler üzerine etkileri, tüm bu şartların getirdiği çürük riskinin değerlendirilmesi, bunlarla birlikte çenelerin büyüme ve gelişmesi değerlendirilir.

Büyüme ve gelişimin takibi ile dişlerin sürme yerleri ve zamanları, bu duruma etkisi olabilecek  istenmeyen davranışlar (parafonksiyonel davranışlar), kalıtsal, doğum ile birlikte gelen ya da doğum sonrası edinilen durumlar değerlendirilir. Bu süreç içerisinde hekimin gördüğü ve erken tespit edilen ortodontik problemler (dişlerin birbirlerine göre, çene kemiklerine göre veya çene kemiklerinin birbirlerine göre, kafatasına göre olan konumlarında düzensizlik) erken ortodontik tedavi uygulamaları ile düzeltilip öncelikle sağlık, sonra da estetik büyüme gelişme bitene kadar uygun şekilde korunabilir.

Tüm uzman hekimlik uygulamalarında olduğu gibi pedodontik uygulamalarda tedavi edilecek dişin veya çenenin biyolojik temellerinin bilinmesi ve bunlara uyulması gerekliliği gibi, pedodontik tedaviye ihtiyacı olan bireyin de biyolojik ve psikolojik durumlarının bilinmesi, saygı gösterilmesi ve bireysel ihtiyaç doğrultusunda tedavisinin devam ettirilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda büyüyen ve gelişen bireylerin hekimin önerdiği zamanlarda düzenli kontrole gitmeleri, erken teşhis ve tedavi için bu tedavilerin psikolojik açıdan travmatik bir şekilde yapılmaması son derece önemlidir.

Dedebaşı Mah. Ordu Blv. 74/C Karşıyaka, İzmir

0 (232) 323 1626